Verkkopedagogiikka

Opetushenkilöstön kompetenssit ja tulevaisuuden oppimisverkostot

 Muovailuvaha ja piirros paljastavat aukot teoreettisessa tiedossa


Tuore Yliopistopedagogiikka-lehti esittelee uusia
opetusmenetelmiä


Askartelu ja piirtäminen yhdistetään pikemminkin
alakoulun opetukseen kuin yliopistoon. Muovailemalla ja piirtämällä voi
kuitenkin oppia tehokkaasti esimerkiksi eläimen anatomiaa tai monimutkaisia
biologian ilmiöitä myös yliopistossa. Toimivien opetusmenetelmien lisäksi
opiskelijat tarvitsevat apua stressinhallintaan, tai haastavat opinnot saavat
heidät uupumaan. Esimerkiksi lääkäriopiskelijoilla ahdistavat ajatukset voivat
pahimmillaan johtaa kurssien ja tenttien - sekä tulevaisuudessa haastavien
potilaskohtaamisten - välttelyyn.

Muun muassa näistä aiheista
kirjoitetaan juuri ilmestyneessä Yliopistopedagogiikka-lehden kevään numerossa.
Lehti on tarkoitettu kaikille yliopistojen opettajille, opetuksen kehittäjille
ja muille yliopistopedagogiikasta kiinnostuneille. Lehteä julkaisee
Peda-forum-verkosto, ja se ilmestyy kaksi kertaa vuodessa sähköisesti
osoitteessa www.yliopistopedagogiikka.fia title="http://www.yliopistopedagogiikka.fi" href="http://www.yliopistopedagogiikka.fi" target="_blank">http://www.yliopistopedagogiikka.fi>.


Piirtämällä
opitaan sairauksien periytyvyydestä

Anatomian ja biologian käsitteiden
oppimiseen on yliopistossa kehitetty uusia tapoja, jotka aktivoivat
opiskelijoita ja edistävät opittavien ilmiöiden syvällistä ymmärtämistä.
Teoreettista tietoa kerrataan ja syvennetään vaikkapa piirtämällä monimutkaisia
solujen jakautumisia tai rakentamalla muovailuvahasta elimistön osia.

-
Muovailuvahan avulla tulevat eläinlääkärit opiskelevat muun muassa eläinten
sydämen ja verenkiertoelimistön rakennetta. Mahdolliset väärinymmärrykset ja
aukot tiedoissa paljastuvat, kun teorian lukemisen sijaan onkin konkreettisesti
ratkaistava, miten verisuonet kulkevat kolmiulotteisessa ympäristössä, kuvaa
opetuskokeilustaan lehteen kirjoittanut yliopisto-opettaja Tiina Salomäki
Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta.

Biologian
opiskelijat sen sijaan piirtävät, miten sukupuolisolut syntyvät. Opiskelijat
hahmottelevat tästä meioosiksi kutsutusta tapahtumasarjasta kuvan paperille ja
nimeävät keskeisimmät käsitteet piirroksen ympärille. Tehtävä auttaa
opiskelijoita palauttamaan mieleen meioosin vaiheita, ennen kuin niitä aletaan
etsiä mikroskoopin lasilta.

- Perinteisessä luento-opetuksessa
sukusolujen jakautuminen opitaan usein huonosti ja tietoihin jää aukkoja.
Tulevien biologien on kuitenkin tärkeää oppia ilmiö syvällisesti, koska se
auttaa ymmärtämään, miten esimerkiksi sairaudet periytyvät sukupolvelta
toiselle. Luentojen sijaan meioosi opitaankin paremmin, kun aiemmin hankittuja
tietoja aktivoidaan piirtämällä, tiivistää tieteellisen artikkelin kollegoineen
lehdessä julkaissut assistentti Christina Nokkala Turun
yliopistosta.


Stressaantuneella opinnot eivät suju

Kun
opiskeltavat asiat ovat vaikeita eivätkä opiskelutaidot riitä, on ymmärrettävää,
että opiskelijat stressaantuvat. Uupunut opiskelija ei saa opintojaan etenemään
eikä valmistu tavoiteajassa tulevaan ammattiin. Haitallisesta stressistä
kärsivät siten sekä opiskelija että yhteiskunta. Esimerkiksi tulevat lääkärit
ovat huolissaan ajankäytöstään, työssä jaksamisestaan ja
organisointitaidoistaan.

Apua uupumukseen tuleville lääkäreille tarjoaa
stressinhallintakurssi. Helsingin yliopiston lääketieteen opiskelijat
harjoittelivat kurssikokeilussa ajanhallintaa ja tehtävien priorisointia.
Kurssilla opittiin myös hyväksymään negatiivisia tunteita, olemaan läsnä uusissa
tilanteissa hyväksyvästi sekä toimimaan omien arvojen mukaisesti.

-
Opiskelijat esimerkiksi kokeilivat, miltä tuntuu keskittyä lääkärinä potilaan
kertomukseen, kun toinen opiskelija kuiskailee korvaan samalla mahdollisia
uhkaavia virheitä, käyttäytymissääntöjä ja arvottavia tulkintoja. Kielteisiin
ajatuksiin pyritään näin luomaan uusi näkökulma, jotta tilanteissa voidaan
toimia omien tavoitteiden mukaisesti vaikeista ajatuksista huolimatta, kuvailee
psykologi Kaisa Poutanen, joka toimi kurssin ohjaajana Helsingin yliopistossa
yhdessä psykologi Sanna Selinummen kanssa.

Pahimmillaan stressaavat
ajatukset ja virheiden pelkääminen voivat johtaa kehnoon hoitoon, kun nuoret
lääketieteen ja hoitotyön ammattilaiset eivät uskalla myöntää erehtyvänsä tai
tarvitsevansa apua kollegalta. Ongelmia tulee, jos aloitteleva työntekijä
mieluummin välttelee ikäviä hoitotilanteita kuin kohtaa epävarmuutensa potilaan
edessä.

Katselukerrat: 50

Vastaa tähän

Pedagoginen täydennyskoulutus

Pedagogisen täydennyskoulutuksen Oppiminen ja opettaminen muuttuvissa ympäristöissä (OOMY) lukuvuoden 2011-2012 pääteemoina ovat verkko vaikuttamisen välineenä sekä koulun ja opettajuuden muuttuminen.

Osallistu yksittäisiin pajoihin tai suorita koulutuskokonaisuus (4-16 ov / 6-24 op), joka tukee kehittymistäsi työssäsi.

Ilmoittaudu mukaan tai kysy lisää!

Lue lisää koulutusohjelmasta!


Tapahtumat

Merkki

Lataa...

Oppaita ja opastusta välineisiin Mediapajasta

Halutko syventää teknistä osaamistasi? Otavassa on valittavana monia oppimispolkuja sosiaalisen median tiedottajakurssista aina audiovisuaalisen alan ammattitutkintoon saakka. Käytännössä ilmoittaudut yhdelle kurssille mutta voit poimia sisältöjä tarpeittesi mukaan.

Tutustu Mediapajaan!

Muut pajat

Muut pajat

Verkkopedagogiikan foorumi

SOMETU

Mediakasvatus.tv

© 2019   Created by Jukka Tikkanen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot