Verkkopedagogiikka

Opetushenkilöstön kompetenssit ja tulevaisuuden oppimisverkostot

"Voisiko koulujemme musiikkikasvatus olla terapeuttista ja näin tuoda uutta toivoa ja mahdollisuuksia syrjäytymisvaarassa olevien elämään?"

HELI SAARELA Helsingin Sanomat 6.10.2008

Milloin meillä oivalletaan musiikkikasvatuksen merkitys?

Keravan Keskuskoulun kolmasluokkalaisia musiikkitunnilla joulukuussa 2005.

Media on viime aikoina kohissut Venezuelan musiikki-ihmeestä, jossa klassinen musiikki on antanut slummilapsien elämälle kokonaan uuden suunnan.

El Sistema sisältää merkittäviä pedagogisia oivalluksia, joita voi soveltaa myös Suomessa. Järjestelmä antaa musiikkikyvyiltään valikoimattomille lapsille oivaltavaa musiikkikasvatusta, jonka kautta he voivat kasvaa ihmisinä ja löytää musiikista elämän laatua parantavia mahdollisuuksia.

Voisiko koulujemme musiikkikasvatus olla terapeuttista ja näin tuoda uutta toivoa ja mahdollisuuksia syrjäytymisvaarassa olevien elämään?

Kyse ei ole vain klassisesta musiikista. Kaikki musiikki toimii parhaimmillaan samalla tavalla.

Voimme myös Suomessa kysyä, kuinka monet vaikeuksissa olevat ovat löytäneet musiikista elämäänsä uutta mielekkyyttä. Tunnettuja esimerkkejä on lukuisia.

Todellinen haaste musiikkikasvatukselle on kasvattaa oppilaita, joilla ei ole testein todettua musikaalisuutta tai vahvaa musiikkisuhdetta.

Haastavin musiikkikasvatus tehdään ruohonjuuritasolla valikoimattomien oppilaiden kanssa: heidän kiinnostuksensa täytyy ensin herättää ja alkaa sitten rakentaa henkilökohtaista musiikkisuhdetta. Sen kautta oppilaat oppivat luovasti kuuntelemaan tunne-elämäänsä ja purkamaan sisäisiä paineitaan.

On tosin ironista puhua musiikin terapeuttisista vaikutuksista samaan aikaan, kun Idols-ohjelmassa harjoitetaan musiikin varjolla törkeää henkistä väkivaltaa, jota monet katsojat tuntuvat pitävän viihteenä. Idols-formaatin voikin nähdä suorastaan El Sisteman kääntöpuolena.

Esitimme Jokelan tapahtumien jälkeen huolemme siitä, että ilmaisuaineet ovat jääneet tieto- ja välineaineiden jalkoihin, ja kaipasimme lisäresursseja näiden inhimillistä kasvua, yhteisöllisyyttä ja luovuutta edistävien aineiden opetuksekseen.

Ikävä kyllä Kauhajoen traagiset tapahtumat nostivat taas samat teemat esille, eikä kovin paljon ole opittu. Päättäjät ovat jälleen surullisia ja pahoillaan sekä lupaavat lisäresursseja lasten ja nuorten pahoinvoinnin vähentämiseksi.

Ratkaisut ovat selkeitä: aselakeja tiukennetaan ja ongelmatapauksia seulotaan. Pelkäämme pahoin, että kun kunnallisvaalit on käyty, ei kukaan enää muista koko asiaa. Näin siitä huolimatta, ettei kukaan halua uutta Myyrmannia, Jokelaa tai Kauhajokea.

Musiikkikasvatuksen ja muidenkin ilmaisuaineiden merkitys on siinä, että niiden kautta oppilaille syntyy pysyviä itseilmaisun kanavia sekä "taidepääomaa", joka antaa toivoa ja luo epätoivoisissakin tilanteissa elämälle uutta merkitystä.

Ne rakentavat pienestä pitäen tasapainoista tulevaisuutta auttamalla käsittelemään ja purkamaan elämän kitkatilanteisiin väistämättä liittyvää vihaa ja katkeruutta.

Intensiivinen musiikkisuhde rakentaa myönteistä identiteettiä, vahvistaa yhteisöllisyyttä sekä suuntaa elämää luovan toiminnan pariin silloin, kun toiminta ei ole suorituskeskeistä.

Huippusuoritusten ja oppiennätysten sijasta koulumme pitää panostaa entistä enemmän oppilaiden kokonaisvaltaiseen kasvun tukemiseen.

Miksi ei puututa syihin vaan vasta seurauksiin? Tässä suhteessa päättäjät ja virkamiehet tarvitsevat uutta ajattelua ja kykyä irtautua vanhoista ajatusmalleista.

Olisiko nyt korkea aika arvioida uudelleen ilmaisuaineiden tarjoamat hyvinvointia ja mielenterveyttä edistävät mahdollisuudet?

KIMMO LEHTONEN
professori
kasvatustieteiden laitos
Turun yliopisto

ANTTI JUVONEN
dosentti
kasvatustieteiden tiedekunta
Joensuun yliopisto

HEIKKI RUISMÄKI
professori
soveltavan kasvatustieteen laitos
Helsingin yliopisto

Katselukerrat: 62

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Erittäin ajankohtainen ja tärkeä asia! Onneksi samansuuntaisia ajatuksia on nousemassa eri suunnilta. KT-päivillä Turussa tapasin mm. Sibelius Akatemian jatko-opiskelijat Hanna Nikkasen ja Olli-Taavetti Kankkusen. Oma kiinnostukseni kohdistuu aihekokonaisuuksien käsittelyyn ja opetuksen eheyttämiseen, jossa taideaineilla on tärkeä sija (erityisesti aihekokonaisuus ihmisenä kasvaminen)
Sitten ei päästetäkään sinua vähällä! Suunnittelemme keväälle työpajaa, jossa taideteema yhdistää eri pajalinjoja kuten pedagogiaa, tulevaisuuden tutkijoita (delfoi) ja media-ihmisiä. Taidepajassa jatketaan sitä mitä ensi viikonloppuna saadaan alkuun. Toivottavasti kolmas vaihe on toteutus - tai oikeastaan useita ilmiöpohjaisia ja eheyttäviä projekthja - lukuvuonna 2009-2010.
Hui...minä ja suuri suuni! Oman tutkimukseni näkökulma on kyllä enemmän kansalaiskasvatuksen vinkkelistä. Olen luokanopettaja ammatiltani (nyt vuorotteluvapaalla ja jatko-opiskelijana Joensuun yliopistossa) ja siinä mielessä tietty joka paikan höylä, mutta uskon että parempia taidekasvatuksen asiantuntijoita löytyy kyllä. Esim. samaisilla KT-päivillä piti havahduttavan esityksen Aila Marjomäki aiheesta "Taidelähtöinen työskentely mahdollisuuksien tilana koulussa."

RSS

Pedagoginen täydennyskoulutus

Pedagogisen täydennyskoulutuksen Oppiminen ja opettaminen muuttuvissa ympäristöissä (OOMY) lukuvuoden 2011-2012 pääteemoina ovat verkko vaikuttamisen välineenä sekä koulun ja opettajuuden muuttuminen.

Osallistu yksittäisiin pajoihin tai suorita koulutuskokonaisuus (4-16 ov / 6-24 op), joka tukee kehittymistäsi työssäsi.

Ilmoittaudu mukaan tai kysy lisää!

Lue lisää koulutusohjelmasta!


Tapahtumat

Merkki

Lataa...

Oppaita ja opastusta välineisiin Mediapajasta

Halutko syventää teknistä osaamistasi? Otavassa on valittavana monia oppimispolkuja sosiaalisen median tiedottajakurssista aina audiovisuaalisen alan ammattitutkintoon saakka. Käytännössä ilmoittaudut yhdelle kurssille mutta voit poimia sisältöjä tarpeittesi mukaan.

Tutustu Mediapajaan!

Muut pajat

Muut pajat

Verkkopedagogiikan foorumi

SOMETU

Mediakasvatus.tv

© 2019   Created by Jukka Tikkanen.   Toiminnon tarjoaa

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Palveluehdot